اعتبار اشخاص اکتسابی است و کسب و شکل گیری آن برای اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار، بستگی مستقیم به اعتبار و اطمینان، حسن شهرت تجاری و ایفای به موقع تعهدات دارد. مجموعه فاکتورهای فوق می تواند ریسک مشتری را کاهش داده و در نتیجه موقیعت یا سقف اعتباری وی را افزایش دهد. بانکها و مؤسسات تأمین مالی نیز اهمیت ویژه ای برای اصول فوق الذکر قائل هستند و بدین سبب از دیر باز در بررسی و اعتبارسنجی مشتریان خود روش هایی را پیش بینی و مورد استفاده قرارداده اند. که در این روشها، سه روش شش C، روش LAPP و روش پنج P از مقبولیت و جامعیت بیشتری برخوردار می باشند.
فرآیند اعتبارسنجی در شرکت خدمات مالی حسابداری دی ایرانیان عمدتا براساس روش شش C (بررسی شخصیت، ظرفیت، سرمایه، شرایط، وثیقه، اهلیت) عملیاتی شده که این امر با بهره مندی از دانش فنی و تخصصی کادر مجرب کارشناسی مستقر در محل شرکت و با هدف پوشش همه جانبه در کل کشور صورت پذیرفته است، ما می توانیم از زمان تحویل کامل مدارک، در کوتاهترین مدت (حداکثر 7 روز) ارائه گزارش اعتبارسنجی مشتریان اعتباری را ارائه نماییم.
اعتبارسنجی اشخاص حقیقی
1-1- مشتریان حقیقی مصرفی
به گروهی از مشتریان اطلاق می شود که جهت مصارف شخصی و یکبار مصرف اقدام به دریافت تسهیلات می نمایند. در اعتبارسنجی این مشتریان تسهیلات مصرفی، مجموعه مشخصات فردی شامل مشخصات هویتی، درآمدی، وضعیت سکونت، وضعیت شغلی فرد در کنار سوابق اعتباری وی به عنوان عوامل تعیین کننده ریسک مشتری مد نظر قرار می گیرد در بررسی سوابق اعتباری افراد سوابق باز پرداخت تسهیلات دریافت شده، مبلغ احتمالی بدهی مشتری به بانکها، مدت سابقه اعتباری، تعداد و نوع تسهیلات دریافت شده و میزان و نوع تسهیلات درخواستی مدنظر قرار گرفته و براساس متغیرهای تعریف شده در میزان اعتبار مشتری تعیین می گردد.
مشتریان حقیقی حرفه ای
به گروهی از مشتریان اطلاق می شود که جهت مصارف کسب و کار مرتبط با حرفه و بسته به نیاز و به تناوب اقدام به دریافت تسهیلات می نمایند این گروه از مشتریان معمولا برای رونق و ارتقای کسب و کار خود مانند خرید ملک محل فعالیت، تهیه تجهیزات مورد نیاز، بازسازی ماشین آلات فرسوده، گسترش کسب و کار به بازارهای بزرگتر، بالا بردن کیفیت محصول و غیره که همگی به نوعی از ارتقاء سطح فعالیت به صورت کمی و کیفی این دسته از مشتریان بانک حکایت دارد اقدام می نماید
اعتبارسنجی مشتریان حقیقی حرفه ای علاوه بر اطلاعات مندرج برای مشتریان حقیقی مصرفی، اطلاعات مرتبط به نوع کسب و کار و حرفه مشتری به همراه اطلاعات تعیین شده مالی نظیر نوع بازار و میزان فروش، دارایی ها و بدهی ها در کنار اطلاعات و سوابق اعتباری مشتری مدنظر قرار می گیرد.
اعتبارسنجی اشخاص حقوقی (بنگاهای اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ)
برای اعتبار سنجی اشخاص حقوقی علاوه بر رفتار اعتباری و بازپرداخت تسهیلات قبلی، توان مالی، فنی و اقتصادی و همچنین ظرفیتهای بالقوه و بالفعل در محاسبه امتیاز اعتباری موثر می باشد. این اطلاعات، به کمک انواع شاخصها از طریق بررسی و تحلیل اطلاعات مالی، سبک مدیریت و ساختار این موسسات به دست می آید. معمولا اطلاعاتی که برای اعتبارسنجی شرکتها و اشخاص حقوقی مورد نیاز می باشد در چهار گروه عمده تقسیم بندی می شود:
سوابق تاسیس و مشخصات کسب و کار
اطلاعات اعتباری و سوابق تسهیلات دریافتی
اطلاعات مالی
اطلاعات مدیران و سهامداران اصلی شرکت
تهیه طرحهای امکانسنجی (Feasibility Study)
در این بخش تهیه طرح های امکان سنجی بر اساس استانداردهای روز دنیا شامل مطالعات جامع اقتصادی، فنی، مالی پروژه های مختلف با استفاده از نرم افزار کامفار (Camfar) در بخشهای مختلف بازرگانی، تولیدی و خدماتی بشرح ذیل ارائه می گردد:
1. طرحهای صنایع ساختمانی |
10. طرحهای توریستی وگردشگری |
2. طرحهای صنایع نفت و پالایشگاهی |
11. طرحهای هتل داری |
3. طرحهای صنایع نیروگاهی و انرژیهای نو |
12. طرحهای تولید خودروئی و قطعات خودرو |
4. طرحهای صنایع پتروشیمی و شیمیایی |
13. طرحهای کلینیکی و بیمارستانی |
5. کشاورزی (زراعت ، باغبانی وگلخانهای) |
14. طرحهای صنایع فولاد و ریختهگری |
6. دامپروری (امور دامی، پرورش ماهی و میگو و..) |
15. طرحهای صنایع چوب و سلولزی |
7. طرحهای صنایع ماشین سازی |
16. طرحهای صنایع بهداشتی و پزشکی |
8. طرحهای صنایع تجهیزات برق |
17. طرح های معدنی |
9. طرحهای بازرگانی و خدماتی |
18. طرحهایساختوساز، مسکونی و تجاري |
اعتبار اشخاص اکتسابی است و کسب و شکل گیری آن برای اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار، بستگی مستقیم به اعتبار و اطمینان، حسن شهرت تجاری و ایفای به موقع تعهدات دارد. مجموعه فاکتورهای فوق می تواند ریسک مشتری را کاهش داده و در نتیجه موقیعت یا سقف اعتباری وی را افزایش دهد. بانکها و مؤسسات تأمین مالی نیز اهمیت ویژه ای برای اصول فوق الذکر قائل هستند و بدین سبب از دیر باز در بررسی و اعتبارسنجی مشتریان خود روش هایی را پیش بینی و مورد استفاده قرارداده اند. که در این روشها، سه روش شش C، روش LAPP و روش پنج P از مقبولیت و جامعیت بیشتری برخوردار می باشند.
فرآیند اعتبارسنجی در شرکت خدمات مالی حسابداری دی ایرانیان عمدتا براساس روش شش C (بررسی شخصیت، ظرفیت، سرمایه، شرایط، وثیقه، اهلیت) عملیاتی شده که این امر با بهره مندی از دانش فنی و تخصصی کادر مجرب کارشناسی مستقر در محل شرکت و با هدف پوشش همه جانبه در کل کشور صورت پذیرفته است، ما می توانیم از زمان تحویل کامل مدارک، در کوتاهترین مدت (حداکثر 7 روز) ارائه گزارش اعتبارسنجی مشتریان اعتباری را ارائه نماییم.
اعتبارسنجی اشخاص حقیقی
1-1- مشتریان حقیقی مصرفی
به گروهی از مشتریان اطلاق می شود که جهت مصارف شخصی و یکبار مصرف اقدام به دریافت تسهیلات می نمایند. در اعتبارسنجی این مشتریان تسهیلات مصرفی، مجموعه مشخصات فردی شامل مشخصات هویتی، درآمدی، وضعیت سکونت، وضعیت شغلی فرد در کنار سوابق اعتباری وی به عنوان عوامل تعیین کننده ریسک مشتری مد نظر قرار می گیرد در بررسی سوابق اعتباری افراد سوابق باز پرداخت تسهیلات دریافت شده، مبلغ احتمالی بدهی مشتری به بانکها، مدت سابقه اعتباری، تعداد و نوع تسهیلات دریافت شده و میزان و نوع تسهیلات درخواستی مدنظر قرار گرفته و براساس متغیرهای تعریف شده در میزان اعتبار مشتری تعیین می گردد.
مشتریان حقیقی حرفه ای
به گروهی از مشتریان اطلاق می شود که جهت مصارف کسب و کار مرتبط با حرفه و بسته به نیاز و به تناوب اقدام به دریافت تسهیلات می نمایند این گروه از مشتریان معمولا برای رونق و ارتقای کسب و کار خود مانند خرید ملک محل فعالیت، تهیه تجهیزات مورد نیاز، بازسازی ماشین آلات فرسوده، گسترش کسب و کار به بازارهای بزرگتر، بالا بردن کیفیت محصول و غیره که همگی به نوعی از ارتقاء سطح فعالیت به صورت کمی و کیفی این دسته از مشتریان بانک حکایت دارد اقدام می نماید
اعتبارسنجی مشتریان حقیقی حرفه ای علاوه بر اطلاعات مندرج برای مشتریان حقیقی مصرفی، اطلاعات مرتبط به نوع کسب و کار و حرفه مشتری به همراه اطلاعات تعیین شده مالی نظیر نوع بازار و میزان فروش، دارایی ها و بدهی ها در کنار اطلاعات و سوابق اعتباری مشتری مدنظر قرار می گیرد.
اعتبارسنجی اشخاص حقوقی (بنگاهای اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ)
برای اعتبار سنجی اشخاص حقوقی علاوه بر رفتار اعتباری و بازپرداخت تسهیلات قبلی، توان مالی، فنی و اقتصادی و همچنین ظرفیتهای بالقوه و بالفعل در محاسبه امتیاز اعتباری موثر می باشد. این اطلاعات، به کمک انواع شاخصها از طریق بررسی و تحلیل اطلاعات مالی، سبک مدیریت و ساختار این موسسات به دست می آید. معمولا اطلاعاتی که برای اعتبارسنجی شرکتها و اشخاص حقوقی مورد نیاز می باشد در چهار گروه عمده تقسیم بندی می شود:
سوابق تاسیس و مشخصات کسب و کار
اطلاعات اعتباری و سوابق تسهیلات دریافتی
اطلاعات مالی
اطلاعات مدیران و سهامداران اصلی شرکت
تهیه طرحهای امکانسنجی (Feasibility Study)
در این بخش تهیه طرح های امکان سنجی بر اساس استانداردهای روز دنیا شامل مطالعات جامع اقتصادی، فنی، مالی پروژه های مختلف با استفاده از نرم افزار کامفار (Camfar) در بخشهای مختلف بازرگانی، تولیدی و خدماتی بشرح ذیل ارائه می گردد:
1. طرحهای صنایع ساختمانی |
10. طرحهای توریستی وگردشگری |
2. طرحهای صنایع نفت و پالایشگاهی |
11. طرحهای هتل داری |
3. طرحهای صنایع نیروگاهی و انرژیهای نو |
12. طرحهای تولید خودروئی و قطعات خودرو |
4. طرحهای صنایع پتروشیمی و شیمیایی |
13. طرحهای کلینیکی و بیمارستانی |
5. کشاورزی (زراعت ، باغبانی وگلخانهای) |
14. طرحهای صنایع فولاد و ریختهگری |
6. دامپروری (امور دامی، پرورش ماهی و میگو و..) |
15. طرحهای صنایع چوب و سلولزی |
7. طرحهای صنایع ماشین سازی |
16. طرحهای صنایع بهداشتی و پزشکی |
8. طرحهای صنایع تجهیزات برق |
17. طرح های معدنی |
9. طرحهای بازرگانی و خدماتی |
18. طرحهایساختوساز، مسکونی و تجاري |